Golf
Duinzicht.

Alfa Romeo DNA

Alfa Romeo DNA

De nieuwsgierigheid naar het rijgedrag van de nieuwe Giulietta was groot, want het zal allesbepalend zijn voor het succes van dit model. Alfa Romeo’s stelden in het afgelopen decennium de liefhebber nogal eens teleur met hoge gewichten, middelmatige stuureigenschappen en ondermaatse motoren. Niets van dit alles zien wij terug bij de Giulietta, die om te beginnen altijd is voorzien van een turbomotor. Dit voegt naast efficiëntie ook de nodige voorwaartse versnelling toe. Met benzinemotoren van 120 (1.4 Turbo), 170 (1.4 MultiAir Turbo) en 235pk (1750 TBi QV) en een zuinige 105pk sterke 1.6 JTDm turbodiesel (met 20% bijtelling) of de krachtige 170pk 2.0 JTDm, is er voor ieder wat wils. (Kan nu verkregen worden met TCT, de automatische transmissie met dubbele koppeling).

 

Wij deden een korte rijindruk op met de enige benzinevariant die in de 20% bijtellingcategorie valt, de 1.4 Turbo 170pk. Gek genoeg niet de lichtste variant, maar wel de zuinigste en daarmee de minste CO2 met dank aan de al eerder geprezen MultiAir technologie. De prestaties van deze nieuwe 1.6 jTDm TCT spreken voor zich van 0-100 km/u in 10.2 seconden en een topsnelheid van 195 km/u.

 

Goed beschermd

Als de buitenkant je hart nog niet veroverd heeft, dan doet het aantrekkelijke interieur de rest wel. Ook hier zien we weer gedurfd design in een smaakvol jasje. Het meest in het oog springend is de geborsteld aluminium dashboard bekleding, die is voorzien van een fornuisvuur blauwe gloed. Dat ziet er erg apart uit, net als de tuimelschakelaars op het middendeel van het dashboard, die sterk doen denken aan die van de 8C Competizione! Daarboven vind je de bediening van de radio en eronder bevinden zich de ronde bedieningselementen van de climate control. Hoewel de ergonomie typisch Italiaans is, zijn de knoppen en hun bijbehorende functie na enige gewenning wel te duiden.

 

En zo leefden ze nog lang…

En gelukkig! Zo voorspellen wij de toekomst van (Alfa) Romeo met de nieuwe Giulietta. Het is een auto die veel potentie heeft, zowel qua kracht alsmede het succes waar de Italianen zo op hopen. Wat de Insignia en de Astra voor Opel waren, moet de Giulietta voor Alfa Romeo worden: de redding die het tij voor het kwakkelende merk definitief moet keren. Aan zijn rijkwaliteiten kan het niet liggen, het sportieve DNA lijkt terug van weggeweest. Qua design zal hij wellicht niet iedereen

aanspreken, maar dat is ook niet de bedoeling. De Giulietta is nog altijd een liefhebbersauto en laat Alfa Romeo nou net een merk van liefhebbers zijn. Die zullen voor een deel weer terug gewonnen moeten worden, maar ook niet-Alfisti zouden wel weer eens verleid kunnen worden. Net als destijds met de 156, alleen is de naam nu nog aantrekkelijker…